Що за хом'яки та звідки вони з'явилися
Hamster Kombat — це гра в жанрі клікер, в яку можна грати в месенджер Telegram. У ній пропонується перетворити хом'яка на гендиректора успішної компанії, клацаючи на монетку (звідси й назва — клікер) та купуючи картки покращення.
Гра завірусилася в інтернеті наприкінці травня 2024 року, хоча офіційно її запустили ще 25 березня. Різке зростання популярності збіглося із запуском YouTube-каналу проекту та появою безлічі постів: як від блогерів, так і від звичайних користувачів.
Гравців залучають не круті геймплейні механіки (забігаючи наперед, зазначу, що їх тут немає), а можливість отримати реальні гроші. Справа в тому, що творці обіцяють провести лістинг криптовалюти $HMSTR на біржі та винагородити гравців монетами на гаманці.
Мотивація виявилася достатньою, щоби вже 5 червня творці могли відзвітувати про 100 млн. гравців. Інтернет розділився на два табори: одні розповідають про те, як грають самі, дають поради і скрізь залишають реферальні посилання, інші висміюють гравців і порівнюють Hamster Kombat з фінансовими пірамідами.
Як грати в Hamster Kombat
Гра реалізована у вигляді міні-програми, яка запускається через однойменного бота: @hamster_kombat_bot. Найчастіше в Hamster Kombat приходять за реферальними посиланнями від друзів або просто людей в інтернеті, щоб отримати вітальні бонуси. Гравцю це особливої погоди не зробить, оскільки нагорода скромна: 5 тисяч монет (або 25 тисяч, якщо користувач має передплату Telegram Premium). А ось відправнику це допоможе отримати спеціальні картки — але про них пізніше.
Після реєстрації ви отримуєте свого хом'яка-гендиректора. На старті він голений і непоказний, але в міру прокачування стане соліднішим і пухнастим.
Спочатку єдиним способом прокачування будуть власне кліки по монеті. «Заробіток» залежить від значення «Прибуток за тап», торкатися екрану можна кількома пальцями: це зарахується за окремі тапи. Енергія в нижньому лівому кутку – це кількість монет, які можна отримати.
Коли гравець накопичить достатньо монет, зможе купувати картки у розділі Mine. Це різні активності та терміни, пов'язані зі світом криптовалют, IT та бізнесу. Насправді назви зовсім не важливі: головне пасивний дохід, який дають ці картки.
Також у продажу є дорогі картки, які нічого не роблять: наприклад, можна дати інтерв'ю Джо Рогану або купити Lamborghini та отримати за це ціле нічого. Ідея поки не зовсім зрозуміла: чи це просто колекційні предмети без додаткової цінності, чи то за них можна очікувати на якийсь секретний бонус надалі.
Вже куплені карти можна прокачувати, щоб отримувати більше пасивного прибутку. Найчастіше для відкриття нової картки потрібно прокачати іншу до заданого рівня.
Це головні механіки: кликати на хом'яка, купувати картки, покращувати картки, кликати на хом'яка. Повторювати по колу.
Також є дві додаткові активності:
- Збір комбо-карт щодня розробники вибирають три картки (по одній на категорію), які користувачі повинні знайти і прокачати, щоб отримати 5 мільйонів монеток. Найчастіше це завдання неможливе, якщо користувач не запрошував друзів: він просто не зможе відкрити потрібну карту.
- Розшифровка шифру Морзе — якщо тричі натиснути на пункт «Прибуток за тап», колір фону за хом'яком зміниться, а кліки по монеті реєструватимуться як точки (короткий тап) і тире (тривале натискання). За введення правильного слова дають нагороду мільйон монеток. Натякання на слово дня дають у соцмережах ігри (вже з'явилися окремі облікові записи, які щодня діляться відповідями на ці завдання).
Якщо ви грали в Cookie Clicker, My Name is Mayo або інші подібні ігри, то майже всі механіки Hamster Kombat будуть вам знайомі. Збентежити можуть хіба що постійні посилання до реальних криптовалютів та компаній, але за фактом за ними нічого не варто, це просто кнопки з підписами.
Як заробити на Hamster Kombat
Зараз відповідь однозначна: ніяк (якщо ви проста людина, а не блогер, якому заплатили за рекламу). Усі мільйони доларів, які можна заробити в грі, залишаються лише красивими цифрами внутрішньоігрової валюти, ніяк не пов'язаними зі справжніми грошима.
Але творці обіцяють, що у червні відбудеться лістинг монети на біржах, а існуючі гравці отримають якусь кількість криптовалюти на подяку за підтримку у вигляді ейрдропу. Так, у світі криптовалюти називають масову роздачу токенів на гаманці користувачів — зазвичай якраз на запуску нової монети.
Точні механіки винагороди поки невідомі, але у X-акаунті озвучили наступне:
Ейрдроп залежатиме від заробітку за годину та інших параметрів активності, які ми розкриємо пізніше, а не кількості накопичених монет.
Офіційний обліковий запис Hamster Kombat в X
З обсягом винагороди теж нічого не зрозуміло: цілком може виявитися, що користувачам, які витратили на гру десятки годин свого життя, дістануться $HMSTR на кілька рублів. Можливо, вийде заробити пару сотень чи тисяч, але навіть цього вам ніхто не обіцяє та не гарантує.
З великою ймовірністю по-справжньому розбагатіти на такому проекті зможуть лише його творці.
Чому люди в це вірять
Немає нічого дивного в тому, що люди хочуть швидко розбагатіти, нічого не роблячи: подібне бажання властиве будь-якій людині. Я теж так хочу, ви готова посперечатися, теж.
Навіть якщо у вас добре розвинене критичне мислення, у голові все одно звучатиме голос: «Ну чого тобі варто спробувати? Грошей вкладати не вимагають, робити теж майже нічого не потрібно — а раптом пройдеш повз і прогавеш хорошу можливість?».
До того ж перед очима є успішний прецедент: монета $NOT, яка з'явилася зі схожого клікера Notcoin. Ця криптовалюта справді вийшла на біржах, і за перші 36 годин після лістингу у середині травня свої монети отримали 5 мільйонів людей.
Багато одержувачів почали їх продавати, і незабаром після лістингу вартість монети звалилася на 85%. Пізніше вона початку активно дорожчати, хоча деякі аналітики та рахуютьщо це ненадовго. Так чи інакше, творці не збрехали, а це дає шанс, що історія може повторитися. І ті, хто не встиг отримати вітальний бонус $NOT, можуть отримати другий шанс із $HMSTR.
Ще одна причина довіри – співпраця з Hamster Kombat підтвердили представники блокчейн-платформи TON (спочатку розроблялася як частина екосистеми Telegram, але пізніше стала незалежною). Саме на гаманці TON гравці зможуть отримати монети після лістингу.
Наскільки це безпечно
У поточному вигляді Hamster Kombat не становить небезпеки: це проста казуальна гра без донатних механік. Головне — дотримуватися базових правил безпеки в Мережі: перевіряти, що переходите в бот за справжнім посиланням, і не довіряти людям, які можуть запропонувати накрутити монетки або купити у вас монети або обліковий запис (швидше за все, ваш Telegram просто намагаються зламати).
Доки ви просто натискаєте на хом'яка, а ейрдроп і подальша торгівля не почалися (за умови, що все це взагалі буде), в Hamster Kombat цілком можна провести пару хвилин, поки їдете в метро або стоїте в черзі. Подальше залежить вже від інтеграції самої криптовалюти.
Чому до гри є питання
Найбільш підозріло у цій історії виглядає те, що команда творців ретельно ховається. Усі публікації ведуться від імені мультяшних хом'яків, а у відеороликах використовується роботизований голос: не вдасться навіть вгадати по акценту.
У того ж Notcoin із цим все було набагато прозоріше: одразу було відомо, що за проект відповідає Open Builders під керівництвом Олександра Плотвинова, який неодноразово давав інтерв'ю та ділився оновленнями про проект та лістинг. Творців Hamster Kombat дуже рідко можна побачити в обговореннях: зазвичай вони лише публікують пости.
Другий сумнівний момент – агресивність просування. При просуванні будь-який бренд намагається впливати на емоції аудиторії, змусити людей відчути щось, що схиляє до потрібної дії.
Соціальна реклама може тиснути на жалість, щоб глядач пожертвував на операцію дитині, виробники супер-екологічного гелю для душу використовує бажання піклуватися про своє здоров'я і планету, а сервіс доставки квітів запропонує посоромитися тим, що ви взагалі-то недостатньо уваги приділяєте мамі (але це можна виправити гарним букетом!).
У випадку з Hamster Kombat такою больовою точкою став страх пропустити щось важливе — FOMO (Fear of Missing Out). На це почуття впливають і автори проекту, і гравці. Першим важливо створити якомога більший хайп навколо гри та збільшити аудиторію, другим – запросити якнайбільше інших користувачів та отримати за це бонуси.
Ігрові механіки теж працюють на те, щоб ви постійно заходили у гру:
- Запас монет, які можна отримати за кліки з хом'яка, досить швидко заповнюється: щоб збирати їх усі, потрібно заходити кожні 10-20 хвилин і тикати в екран.
- «Пасивний дохід» накопичується лише 3 години після виходу з гри: не можна прокачатися, а потім закрити гру і забути про неї, поки мільйони заробляються самі.
- Частина карток доступна лише обмежену кількість часу: якщо не купити їх вчасно, вони переїдуть до розділу «Втрачені» і вже ніколи не стануть вашими.
У всьому цьому немає нічого особливо страшного чи незаконного, але такий маркетинг заохочує певну залежність та віру у гроші з повітря.
Що в результаті
Hamster Kombat набирає величезної популярності, тому що це безкоштовна і проста в освоєнні гра, яка дозволяє будь-якій людині, не посвяченій у світ бірж і криптовалюти, відчувати себе причетним до великого таїнства робити гроші з нічого. Не останню роль у просуванні відіграють нав'язане почуття FOMO і агресивна реклама — причому не лише від блогерів, а й від звичайних користувачів, які просувають гру заради бонусів для власного облікового запису від реферальних посилань.
Віру в проект дає співпраця із системою TON та досвід Notcoin, команда якої вже зробила те, що обіцяють розробники Hamster Kombat: випустила монету на біржі та поділилася токенами з гравцями. Питання викликає те, що автори гри ретельно ховаються і майже не взаємодіють з аудиторією.
Гра можна вважати відносно безпечною і невинною — за умови, що ви не шукаєте способів накрутки, не маєте серйозних намірів закрити з її допомогою іпотеку і не збираєтеся витрачати гроші на токени у разі лістингу. Максимум, що ви можете втратити — це свій час, пару циклів зарядки телефону та віру у легкий заробіток без вкладень.