Twitch як аналог YouTube
Фільми

6 аналогів YouTube в Росії — і чим вони погані — Лайфхакер

Після офіційного відходу Google з Росії з'являється все більше чуток про те, що YouTube заблокують. І хоча в уряді неодноразово заперечували будь-які плани блокування сервісу та говорили про те, що навіть за бажання реалізувати це дуже складно технічно, це не зменшило занепокоєння російських користувачів. Зрештою, навіщо тоді активно розвивати російські аналоги, якщо не планується закрити доступ до закордонного сервісу?

Опустимо той факт, що конкуренція та альтернативні рішення — це взагалі добре і сприяє розвитку. У цьому аргументі цікаво інше: визнання російських сервісів адекватними конкурентами YouTube. Лайфхакер вирішив подивитися, які опції зараз доступні і чи вони можуть замінити платформу від Google.

Які аналоги YouTube є в Росії

Розглянемо один зарубіжний сервіс та п'ять російських альтернатив.

1. Twitch

По суті, єдиний адекватний зарубіжний відеохостинг, доступний російським користувачам: решта або заблокована, або надто специфічна, або заточена під завантаження відео з подальшим вбудовуванням на сайти (на зразок Vimeo і Viqeo). Пересічному користувачеві на таких ресурсах дивитися або ніяк, або нічого. Ризики блокування Twitch єале поки що сервіс повністю доступний.

На Twitch можна дивитися стрими – прямі ефіри улюблених авторів. За бажання блогерів також підтримують фінансово за допомогою підписок та одноразових донатів, часто з живою реакцією: багато авторів зачитують нік та повідомлення донатера та дякують йому у прямому ефірі. Платити необов'язково: це ініціатива фанатів, трансляції на Twitch безкоштовні.

Спочатку сервіс просувався як майданчик для стримінгу ігор, але згодом популярність набрали інші формати. Блогери на відео можуть проходити безглузді тести з нульових, пояснювати вищу математику, спілкуватися з аудиторією та відповідати на запитання, займатися прибиранням чи навчанням. В останньому випадку виходить віртуальний коворкінг: багатьом легше змусити себе займатися справами, коли хтось теж займається — нехай і через екран. Існують навіть віртуальні прогулянки: блогер обважує себе камерами і вирушає на вулиці, щоб показати глядачам своє місто або розділити з ними якусь активність у реальному світі.

Чи можна подивитися запис після закінчення стриму, залежить від автора: хтось їх зберігає (такі ролики називають VOD: video on demand — «відео на запит»), хтось, навпаки, не дозволяє дивитися контент після трансляції, щоб мотивувати людей підключатися до самих стриму.

Плюси:

  • Величезна кількість різноманітного безкоштовного контенту, у тому числі російською.
  • Можна взаємодіяти з улюбленими блогерами: писати в чат, брати участь у голосуваннях і таке інше.

Мінуси:

  • Найцікавіше відбувається на стримах: спілкування з чатом, голосування за подальші дії стрімера тощо. Довгі невідредаговані відео без інтерактиву дивитися не так цікаво.
  • Не всі трансляції записуються: деякі стрими можна подивитися лише у моменті.
  • Якість відео, як правило, поступається змонтованим роликам для YouTube.
  • Є реклама.
  • Система монетизації в Росії зламана: підтримати авторів можна, але вони не зможуть вивести гроші на російський рахунок без податкового номера іншої країни.

2. Rutube

Один із найстаріших російських хостингів відео: його запустили ще 2006 року, лише через рік після появи YouTube. Такого рівня популярності сервіс не досяг, оскільки спрямований лише на російськомовну аудиторію, але у країнах СНД назва на слуху.

Інтерфейс сервісу більше нагадує онлайн-кінотеатр на телевізорі: як через оформлення, так і кількість контенту з плашками телеканалів на головній. Крім довгих відео є короткі ролики Shorts, стрими, онлайн-телеканали, фільми та трансляції спортивних матчів. Категорії блогерського контенту нагадують YouTube: проходження ігор, макіяж, освітні відео, огляди на кіно та гаджети.

Цільову аудиторію видають популярні розділи «Полювання та риболовля» та «Здоров'я», а також відсутність багатьох великих блогерів, які, крім YouTube, публікуються на інших вітчизняних майданчиках. По суті, Rutube сьогодні більше схожий на телевізор у браузері, ніж на двійника YouTube, яким колись мріяв стати.

Монетизація для авторів є доступною, вона підключається при отриманні 5 тисяч переглядів на каналі (враховуються все відео, заявку потрібно залишати в особистому кабінеті).

Плюси:

  • Є монетизація.
  • Доступні шоу з телеканалів, спортивні трансляції та фільми.

Мінуси:

  • Є реклама.
  • Погана система рекомендацій на головній.
  • Мало відомих вітчизняних блогерів, закордонні — лише у перезатоках та відеоперекладах.

3. VK Відео

Як і Rutube, відеозаписи VK з'явилися задовго до розмов про блокування та імпортозаміщення. На майданчику викладають приблизно те саме, що на YouTube: проходження ігор, розмовні та навчальні ролики, пологи, новини тощо. Можна зустріти явно неліцензійний контент: фільми, мультики та музичні кліпи, залиті не правовласниками. Контент зарубіжних авторів обмежується перезатоками та перекладом роликів.

Є колаборації з популярними блогерами, коміками та іншими відомими особистостями: команда закуповує у них шоу, додає якісний продакшен та випускає на однойменному каналі.

Крім екрана рекомендацій та добірки відео з каналів, на які ви підписані, є додаткові розділи. Тут виділяються «Фільми» та «Серіали» — досить великі добірки контенту за ліцензією. Серіали переважно російські та корейські, є трохи аніме. У добірці фільмів можна зустріти західні стрічки на кшталт «Полювання» з Мадсом Міккельсеном і кіно з Джейсоном Стейтемом.

Монетизація доступна для пабліків від 5 тисяч передплатників, виплати розраховуються за непрозорою схемою з урахуванням кількості та якості відео, залучення аудиторії, тематики та інших параметрів. Крім довгих відео можна публікувати короткі ролики «VK Кліпи» і проводити прямі трансляції.

Плюси:

  • Є монетизація.
  • Багато контенту – від мемів до розборів історій успіху відомих особистостей.
  • Є збірки ліцензійних фільмів та серіалів.
  • Унікальні якісно зняті шоу від коміків, музикантів та блогерів.

Мінуси:

  • Є реклама.
  • Невдала система рекомендацій: у запропонованих відео постійно популярний контент, ніяк не пов'язаний із раніше доданими чи переглянутими роликами. У міру використання стає краще, але спочатку розділ «Для вас» відкривати не хочеться.
  • Сервіс може ігнорувати авторське право та пропускати чужі відео та навіть неліцензійні фільми.

4. Дзен Відео

Майданчик дозволяє публікувати стандартні горизонтальні та короткі вертикальні відео (тут вони називаються просто «Роліки»). Канали, які мають хоча б 100 передплатників, можуть запускати трансляції (запис стриму можна зберегти на канал, як на Twitch).

Доступна монетизація: її можна підключити, якщо за останні 30 днів відеоконтент на каналі набрав 30 годин переглядів, а модератори вважали сам контент досить якісним. Винагорода розраховується за часом перегляду без урахування коротких роликів.

Багато в чому рахунок монетизації на майданчику публікуються блогери, відомі з того ж YouTube. Зазвичай, це не унікальний контент, а ті ж відео, що йдуть на інші платформи. Але бувають і винятки, у тому числі ролики у популярних рубриках, які автори пропонують подивитися лише на «Дзені».

Також маркетологи йдуть шляхом «VK Відео»: інвестують в ексклюзивні шоу коміків, музикантів та блогерів. Втім, це не дивно, адже з 2022 року Дзен належить головній компанії VK (Mail.ru Group).

Контенту від менш відомих авторів теж достатньо: є розважальний, і освітній. Останній балансує десь між історичними лекціями та порадами щодо закрутки огірків.

Плюси:

  • Є монетизація для авторів.
  • Унікальні шоу від коміків, музикантів та блогерів.
  • Дублюється контент популярних російських блогерів із YouTube.

Мінуси:

  • Є реклама.
  • Практично немає закордонного контенту (навіть у перекладі).
  • Максимальна роздільна здатність роликів — 1 080p.
  • У рекомендаціях багато трендових відео, ніяк не пов'язаних із підписками і тим, що зазвичай дивишся.

5. Boosty

Ще один сервіс, ноги якого ростуть із VK (а точніше, її головної компанії Mail.ru Group). Хоча платформа щільно асоціюється з платним контентом та закликами блогерів оформити передплату, її можна використовувати і для відкритої публікації постів.

Деякі відеоблогери роблять так із роликами, які з якоїсь причини не можна викласти на основній платформі: наприклад, через авторські права на музику або згадки заборонених тем (так, під час пандемії COVID-19 алгоритми YouTube знімали монетизацію з відео, в яких автори хоча б мимохіть згадували коронавірус). Ну і не ігноруємо слона в кімнаті: насамперед майданчик відомий як заміна Patreon та OnlyFans для любителів авторського дорослого контенту. YouTube подібне не пропускає, а Boosty — цілком, але тільки з плашкою 18+, що закриває доступ юним глядачам.

На цьому майданчику автор сам вибирає, за яких умов розміщувати свої відео, причому налаштування можна змінювати для кожної нової публікації. Наприклад, зробити один ролик безкоштовним (його зможуть дивитися навіть без реєстрації), другий для передплатників, які платять хоча б 150 рублів на місяць, а третій – для всіх власників передплати за 300 рублів та дорожче. Це головний плюс для авторів. Для глядачів також є перевага: вбудований плеєр не має реклами.

Boosty можна використовувати як альтернативну платформу для публікації відео, але тільки якщо у вас вже є активний обліковий запис в іншій соцмережі з аудиторією, яку ви можете запросити. Якоїсь бази авторів чи системи рекомендацій у сервісі не передбачено, вихідна площадка замислювалася як місце для підтримки вже знайомих творців контенту. Відповідно, зайти і погортати канали та ролики на головній, як на тому ж YouTube, не вийде.

Плюси:

  • Відеоплеєр без реклами.
  • Зручна система монетизації творчості із виплатами у рублях.

Мінуси:

  • Більшість контенту платна.
  • Немає рекомендаційної системи: взаємодія з сервісом ґрунтується на підписках користувача, жодного пошуку авторів чи контенту не передбачено.
  • Нема спільної стрічки з постами всіх, на кого підписано: стрічку кожного блогера потрібно перевіряти окремо.

6. Telegram

Ситуація приблизно та сама, що з Boosty: безкоштовний відеоконтент у Telegram скоріше виняток, ніж стандартний сценарій використання платформи.

Блогери зазвичай викладають на цій платформі бонусні ролики до основного контенту на іншому майданчику або діляться внутрішньою кухнею. Канали, які публікують переважно відео, зазвичай просто перезаливають популярні ролики з інших майданчиків на кшталт Reddit.

Знову ж таки, як і у випадку з Boosty, у Telegram немає жодної головної сторінки з популярними відео — адже майданчик зовсім не про це. Рекомендаційна система також відсутня. Також роликам не можна назвати, тому шукати їх доведеться за списком завантажених каналом відео або за супроводжуючим текстом (який ще потрібно запам'ятати).

Плюси:

  • Сервіс доступний у веб-версії та на всіх основних платформах.
  • Відеоплеєр без реклами.
  • Є режим «картинка у картинці».
  • Контент доступний безкоштовно (виключення – закриті чати з платним доступом, але це не механіка майданчика).

Мінуси:

  • Майданчик явно не заточений під відеоконтент, тому автори рідко публікують оригінальні повноцінні ролики.
  • Немає системи монетизації каналів (принаймні у Росії).
  • Немає рекомендаційної системи для відео, а нові канали рекомендуються лише під час передплати будь-якого іншого каналу.

Чому все так погано

Справа навіть не у звичках чи ненависті до всього російського. Ні перераховані вище сервіси, ні інші відеохостинги в найближчому майбутньому не зможуть стати заміною YouTube через дві причини: кількість контенту та алгоритми.

І мова не про розважальний контент: його команди сервісів намагаються закуповувати і виробляти. Але цього замало. YouTube — це майданчик, який можна використовувати замість пошуковика: вводиш, яку проблему марно намагаєшся вирішити останні 2 дні, і отримуєш 2-хвилинне відео, в якому дитина з Індії на пальцях пояснює, що і куди.

Рекомендаційні алгоритми російських сервісів теж поступаються YouTube. Google роками допрацьовувала алгоритм та зробила круту машину, яка аналізує не самі ролики чи їх опис, а взаємодія користувачів із контентом.

Грубо кажучи, алгоритм не знає, про що щойно завантажений ролик, але може рекомендувати його вам, тому що він сподобався людям, які раніше дивилися ті ж відео і канали, що і ви. Завдяки цьому на плашки з головної сторінки YouTube хочеться кликати, а на рекомендації російських сервісів не дуже.

Саме через ці особливості у YouTube поки що немає дійсно гідних аналогів — ні в Росії, ні деінде.

Це не означає, що вам не варто надавати шанс іншим майданчикам. Але сподіваємося, що вам стало трохи зрозумілішим, чому від Rutube з «Дзеном» у вас могло бути дивне відчуття, що щось не так.

Схожі повідомлення

Залишити коментар

* Використовуючи цю форму, ви погоджуєтеся на зберігання та обробку ваших даних на цьому веб-сайті.