Проблема запуску двигуна в мороз була актуальною в усі часи. Сучасні автомобілі напхані електронікою, різними обігрівами, мультимедійними системами – це створює додаткове навантаження на акумулятор та генератор. Але й фізичні процеси ніхто не скасовував: за низьких температур батареї втрачають ємність, а масло стає більш в'язким. Це ускладнює запуск двигуна: може вийти так, що АКБ вистачить лише на пару спроб прокрутити коленвал стартером. Особливо, якщо акумулятор вже старше 5 років.
Що робити, якщо батарея «села»? Зарядити її в стаціонарних умовах — ну, або купити нову, якщо вона вже надто зношена. Якщо ж поїздку скасовувати не можна, варто спробувати «прикурити» від іншої машини.
Для роботи ДВЗ потрібна іскра, подача палива, прорахунки складу суміші на основі датчиків. Іншими словами, без електрики – ніяк. Так що завести машину з «мертвою» АКБ стає практично нереально навіть з штовхача – тим більше, якщо йдеться про версії з автоматичною коробкою передач. Тому для старту двигуна доведеться нести із собою заряджену батарею.
Або підключитися до акумулятора іншої машини, тобто «прикурити». Для цього знадобляться спеціальні пускові дроти, а також заведений автомобіль зі схожими характеристиками бортової мережі. Останній, до речі, можна замінити пусковим пристроєм — подібністю до повербанку для смартфона.
Перед спробою завести авто за допомогою пускового пристрою або іншого автомобіля вивчіть тему та переконайтеся, що вашому автомобілю таке не протипоказано. Зазвичай про це пишуть у посібнику з експлуатації. Також варто утриматися від «прикурювання», якщо ваш автомобіль або ваша ситуація відповідають одному з наведених нижче пунктів:
-
Несправність акумулятора. Наприклад, якщо АКБ має зовнішні пошкодження, розгерметизований корпус, є протікання, окислення і здуття. -
Не збігаються характеристики бортової напруги. Зверніть увагу, що в деяких автомобілях встановлені акумулятори на 24 В. Наприклад, у вантажних — з'єднувати їх зі звичайними АКБ на 12 В заборонено. -
Невідповідність за потужністю. Якщо ви намагатиметеся завести кросовер або мікроавтобус із дуже ємною батареєю від малолітражки з невеликим акумулятором, у вас навряд чи щось вийде. У кращому разі акумулятор більшої ємності висадить донора, у гіршому — спровокує вихід АКБ із ладу. -
Проблеми із двигуном. Не варто витрачати заряд сусідського акумулятора, якщо старт двигуна неможливий через якусь несправність. Краще звернутися до виїзного діагноста або відбуксирувати несправний автомобіль у сервіс, де виправлять поломки і навіть підзарядять акумулятор, що сів.
Якщо з цим все гаразд, і ваш акумулятор просто «ослаб» на сильному морозі, можна переходити до запуску. Тільки не забудьте вибрати правильні дроти.
Від якості про «крокодилів» залежить успіх «прикурювання».
Тому при виборі проводів слід звернути увагу на декілька аспектів:
-
Провіди повинні бути виконані з міді. Мідні жили мають низький опір, тому без проблем передаватиму акумулятору, що сів, необхідну потужність. Наприклад, дешеві алюмінієві дроти можуть витримати лише низькі пускові струми, а при спробі завести потужний автомобіль вони нагріються та розплавляться. -
Діаметр перерізу. Але тільки не обплетення, а самих мідних жив. Зазвичай вистачає дротів із перетином 12–14 мм. Варіанти менше ніж 10 мм можна брати, якщо у вас скромна малолітражка. -
Якість обплетення. Щоб «прикурювання» не перетворилося на пожежу, купуйте дроти з якісним обплетенням. Під час запуску автомобіля через них проходитиме струм, що за потужністю перевищує зварювальний. Якщо ізоляція виявиться неякісною, почне плавитися, це може призвести до сумних наслідків як техніки, так і людей. -
Тугі затискачі. «Крокодили» на проводах повинні бути оснащені потужними пружинами та контактними майданчиками, які дозволять максимально надійно причепитися до клем акумулятора. -
довжина. При виборі проводів не забуваємо звертати увагу на їхню довжину. Краще, щоб вона була не менше 2,5 м — так буде простіше «дотягтися» до другої машини.
Врахуйте: гарантовано гарні варіанти коштують недешево. Наприклад, за триметрові AUTOPROFI AGR500 із мідними жилами просять близько 5000 рублів.
Якщо вам це дорого, можна взяти варіант простіше. Наприклад, Алігатор BC-600. Там хоч і алюміній, але заявлений струм до 600 А вистачить навіть для автомобілів з бензиновими двигунами до 6 л і дизельними до 3,5.
Тепер можна приступати до запуску.
Запорука успішного та безпечного прикурювання – надійне кріплення затискачів на клемах. Якщо у вже підключеному ланцюзі затиск із плюсової клеми зіскочить і торкнеться «маси», виникне коротке замикання. Тому не полінуйтеся як слід зафіксувати затискачі. У темну пору доби (а взимку більшу частину дня темно) можна використовувати ліхтарі з живленням як від прикурювача, так і від акумулятора. Є моделі, які кріпляться до капота і не заважають роботі з проводами, наприклад, Greenworks G24UHL. Цей прожектор можна зафіксувати на гаку у відповідний отвір або безпосередньо на капоті (гаки мають спеціальне покриття, яке не дряпає лакофарбовий шар). Для живлення використовують стандартну 24-вольтову батарею Greenworks — на такій же працює практично весь електроінструмент бренду. Дві лампи дають світловий потік до 1200 люменів, чого цілком достатньо для гарного освітлення всього підкапотного простору.
Щоб уникнути пошкодження електроніки автомобілів, під час з'єднання «донора» та «реципієнта» необхідно суворо дотримуватись послідовності підключення.
Порядок дій такий:
- Перед прикурюванням необхідно знайти клеми в обох автомобілів. Наприклад, у легкових моделях акумулятори встановлюються під капотом, а у кросоверів та мінівенів батареї можуть перебувати у багажнику. У такому разі необхідно пошукати дублюючі клеми під капотом. Переконайтеся, що контакти не окислені та не пошкоджені.
- Перевірте дроти — стан обплетення, а також крокодилів. На них не повинно бути іржі.
- Припаркуйте автомобіль-донор максимально близько до свого, щоб дроти не були надмірно натягнуті та не зіскочили під час запуску.
- Вимкніть запалювання на автомобілях і переконайтеся, що коробки переведені в режим нейтралі, а також затягнуті ручники.
- Перед з'єднанням акумуляторів проводами уважно вивчіть маркування. На різних АКБ може відрізнятися розташування клем — наприклад, у машинах французьких марок батареї часто мають зворотну полярність, тобто плюс і мінус поміняні місцями.
- Підключаємо один кінець червоного дроту до плюсової клеми донора.
- З'єднуємо другий роз'єм із плюсовою клемою акумулятора реципієнта.
- Підключаємо чорний провід до мінусової клеми донора.
- З'єднуємо другий кінець із «масою» автомобіля, який потрібно запустити. Місцем з'єднання може бути будь-яка металева незабарвлена деталь. Але найкраще чіпляти провід до блоку циліндрів.
- Після з'єднання рекомендується почекати 10-15 хвилин, щоб акумулятор, що сів, трохи підзарядився. Це зніме навантаження з проводів та бортової системи донора під час запуску.
- Запускаємо.
- Якщо запуск вдався, даємо двигуну попрацювати ще 5-10 хвилин, щоб він встиг набрати мінімальний заряд, необхідний роботи навісного устаткування.
- Якщо завестися не вдалося, можна спробувати більш агресивний спосіб — завести автомобіль-донор і, утримуючи на ньому оберти в районі 2000 об/хв, спробувати зарядити акумулятор, що сів.
- Через 10 хвилин глушимо донор і пробуємо заводити своє авто знову.
- Після завершення дій необхідно вимкнути дроти у зворотному порядку.
У жодному разі не намагайтеся з'єднувати обидва автомобілі із заведеними двигунами. Це в 99% випадків виведе з ладу електроніку, що управляє, що призведе до дорогого ремонту.
Важливо розуміти, що під час прикурювання завжди існує ризик вивести з ладу свій автомобіль і автомобіль небайдужого сусіда. Тому намагайтеся вдаватися до цього способу максимально рідко і стежте за станом автомобіля, щоб не мати проблем із запуском у морози.
Але, не виключені випадки, коли акумулятор розряджається раптово і посеред траси, де пошук донора з проводами може розтягнутися на тривалий час. Тому ми рекомендуємо купити замість дротів портативний пусковий пристрій або бустер. Середній за характеристиками моделі має вистачити щонайменше на пару пусків. Деякі навіть вміють заряджати акумулятори.
Ще за темою: