Бензинова ланцюгова пилка — інструмент, який знайде застосування в будь-якому приватному господарстві. Він простий, надійний та вимагає від оператора мінімум знань для того, щоб почати працювати. Але перед використанням бензопили все ж таки варто вивчити матчасть — основні моменти, з якими так чи інакше доведеться зіткнутися під час експлуатації.
У цьому вам допоможе наша збірка відповідей на найпопулярніші питання про бензопили.
- Чи потрібно обкатувати бензопилу?
- Який бензин можна використати?
- Яку олію потрібно заливати?
- Чим двотактний двигун відрізняється від чотиритактного?
- Як приготувати паливну суміш?
- Скільки можна зберігати паливну суміш?
- Яка олія підходить для змащування ланцюга?
- Як часто потрібно чистити повітряний фільтр?
- Навіщо потрібна антивібраційна система?
- Що робить гальмо ланцюга?
- Як перевірити натяг ланцюга?
- Як правильно ув'язнити ланцюг?
- Коли потрібно міняти ланцюг?
- Як підібрати ланцюг для пилки?
- Скільки є шина?
- Чи можна працювати пилкою взимку?
Обкатувати пилку треба, але без фанатизму.
Обкаткою називають процес притирання нових механізмів і деталей — наприклад, поршнів, шатунів та вкладишів у бензиновому двигуні, а також підшипників та втулок у ходовій частині. Вважається, що обкатка потрібна будь-якому бензиновому або дизельному пристрої. У цей момент слід виключати високі навантаження, а також стежити за температурою двигуна.
Тривалість цього процесу зазвичай не регламентується, тому всі дотримуються правил одного бака — необхідно виробити повний бак в щадному режимі, а тільки потім збільшувати навантаження. Однак багато виробників бензопил вказують, що їхній інструмент готовий до нормального використання «з коробки». У такому випадку для обкатки вистачить кількох годин роботи в наступному режимі — 1-2 хвилини роботи на середніх оборотах потрібно змінювати 15-20 секундами відпочинку на холостому ході.
Сучасним бензопилам ідеально підходить бензин АІ-92.
Паливо марки АІ-92 складається лише з 92% ізооктану та 8% н-гептану. У ньому не містяться антидетонаційні присадки та інші хімічні добавки, які відкладаються на внутрішніх механізмах двигуна, а також його поршнях, камері згоряння та свічках запалювання у вигляді нальоту або іржі.
Бажано використовувати фірмову олію від виробника, але можна обмежитись і універсальною олією для двотактних двигунів.
Більшість бензопилу зібрано на базі двотактних двигунів. Вони працюють не на чистому паливі, а на суміші з бензину та олії. Таким чином, пальне, потрапляючи в мотор, спочатку змащує його, проходячи каналами, а потім потрапляє в камеру згоряння і спалюється.
Для таких двигунів існує спеціальна олія — вона призначена тільки для двотактних систем. Якщо в рекомендаціях виробника інформації про олію немає, то рекомендується вибирати таке, що підходить для високонавантажених двигунів з повітряним охолодженням.
Для простого обивателя різниця полягає лише у способі заправки та обслуговування ДВЗ.
У бензиновій техніці використовується два типи двигунів — двотактні та чотиритактні. Вони відрізняються системою газорозподілу, а також способом змащування. Двотактні мотори змащуються безпосередньо паливною сумішшю, що складається з бензину та спеціальної олії. Чотирьохтактні двигуни, аналогічно автомобільним, змащуються чистою олією, яка заливається в мотор.
Двотактні двигуни трохи потужніші, але шумніші і менш екологічні, оскільки разом з паливом спалюють масло. Чотирьохтактні двигуни працюють тихіше, але більш примхливі до якості палива і видають трохи менше потужності.
Класичне співвідношення бензину до олії — 1:50.
Таке співвідношення рекомендують практично всі виробники техніки із двотактними моторами. Рідше зустрічаються вказівки змішувати олію та бензин у співвідношенні 1:25. Щоб дотриматися правильних пропорцій, найзручніше використовувати спеціальні каністри з двома відділами та шкалами на кожній.
Бензин, змішаний з олією, зберігається трохи більше трьох місяців.
Але краще виробити паливну суміш упродовж двох тижнів. Справа в тому, що бензин має обмежений термін придатності, який становить не більше 1 року при зберіганні в безповітряному середовищі і до 6 місяців в баку автомобіля. У нашому випадку термін скорочується, оскільки бензин зберігається не в чистому вигляді, а разом із олією. Через це пальне швидше окислюється, а олія втрачає свої властивості.
Докладніше про це ми писали у статті про підготовку бензопил до тривалого зберігання.
Тут бренд і якість не принципові — важливо використовувати нове та чисте масло.
Деякі власники думають, що змащувати шину та ланцюг можна будь-якою рідиною, у тому числі відпрацьованою олією. Щоправда, така економія ні до чого доброго зазвичай не наводить. Та й економити тут нема на чому — в цей вузол підійде будь-яке моторне або трансмісійне масло з найнижчої цінової категорії. Головне, щоб воно було в міру рідким та підходило для використання за низьких температур.
До речі, можна використовувати біорозкладне масло — таке завдає менше шкоди ґрунту та навколишньому середовищу.
Регламент обслуговування фільтра залежить від того, наскільки часто ви працюєте пилкою.
Терміни проведення очищення впускної системи зазвичай наведені в інструкції. Проте з досвіду хочеться сказати, що чистити елемент, що фільтрує, можна хоч після кожного робочого циклу. Якщо пила використовується рідко, то можна проводити цю процедуру рідше, але при щоденному використанні інструмента краще робити це якнайчастіше.
Взагалі, перед чищенням можна оцінити зовнішній вигляд фільтра та зрозуміти, чи варто його чистити. Наприклад, деякі пилки влаштовані дуже вдало, тому впускний тракт захоплює малу кількість стружки під час роботи. Але бувають моделі, які буквально всмоктують усе, що летить із-під шини. Потрібно розуміти, що забитий фільтр знижує потужність двигуна та якість продування циліндрів, що веде до швидкого зносу.
Вона знижує вплив вібрацій на організм.
Під час роботи бензопила видає не тільки сильний шум і вихлоп, що погано пахне, але також вібрує. Причому чим потужніший двигун і сама пила, тим більше вібрацій вона видає. Працювати таким інструментом дуже шкідливо організму, особливо суглобів. На жаль, повністю позбавитися вібрацій у пилі не можна, але можна частково їх погасити.
Для цього в бензопилах існує антивібраційна система, що забезпечує не лише комфорт, а й безпеку. Працює вона за принципом підвіски в автомобілі, але лише набагато примітивніша. Нехтувати наявністю цього функціоналу в пилці не варто.
Він захищає оператора від пошкоджень.
Під час роботи бензопилою ланцюг може закусити, а пилку різко відкинути назад. Це явище називають віддачею – проконтролювати її та погасити голими руками не так просто. Для цього і існує інерційне гальмо — важіль, який можна швидко активувати натисканням від себе.
Він також може працювати автоматично, якщо пилу вирве з рук, а захисний щиток зрушить вперед. Скинути гальмо можна, потягнувши важіль на себе.
Для цього знадобиться лише рівна поверхня та сама пила.
Щоб перевірити натяг, необхідно розташувати пилку на горизонтальній поверхні та потягнути за середню ланку у верхній частині ланцюга. Нормально натягнутий ланцюг не повинен виходити з паза більш ніж на 6 мм, але й не менш як на 3-4 мм. У нас є наочна інструкція, де детально показано, як потрібно перевіряти натяг і як регулювати ланцюг.
Це можна зробити вручну або за допомогою хитрого пристрою.
Ланцюг бензопили — це розхідник, який потрібно міняти, оскільки він розтягується і затуплюється. Втім, проблему гостроти ріжучої кромки можна вирішити за допомогою ручного заточування або верстата. Міняти чи точити? Спочатку спробуйте ув'язнити — це заощадить вам кошти.
Повернути зубцям гостроту можна за допомогою напилка, болгарки або силами верстата. Останній варіант найкращий, оскільки з цим впорається навіть новачок. Як це зробити – розповіли у нашій статті.
Найкращий показник — ступінь натягу.
Ланцюг можна заточувати і підтягувати обмежену кількість разів. Наприклад, варто замінити оснащення, якщо зубці сточилися до 4 мм. Також доведеться купити новий ланцюг, якщо він розтягнувся настільки, що його вже неможливо натягнути за допомогою стандартної шини. І запам'ятайте — працювати тупим і сильно розтягнутим ланцюгом категорично не можна.
Можна принести із собою в магазин стару або заміряти її параметри.
Ланцюги, як правило, універсальні, тому підходять для різних бензопил. Головне, вибрати правильну модель за такими характеристиками:
- розмір ланцюга;
- крок ланцюга;
- товщина провідної ланки (хвостика).
Розмір ланцюга – її довжина. Але не в сантиметрах, а в кількості ланок. Під час роботи ланцюг може сильно розтягнутися, тому сенсу вимірювати його довжину немає — доведеться рахувати рухомі елементи і купувати ланцюг із такою ж кількістю.
Також важливо знати крок ланцюга – це відстань між заклепками на початку чи кінці ланок. Від нього залежить не тільки чистота різання, а й навантаження на двигун.
Що стосується товщини провідної ланки, то тут все просто: хвостики повинні вміщатися в пази шини. Тобто відповідати рекомендованому розміру.
Все залежить від умов експлуатації.
Шина, на відміну ланцюга, має великий, котрий іноді необмежений термін служби. Однак ця умова правильна лише при правильній експлуатації. Наприклад, при неправильному встановленні ланцюга або провідної зірки ламається навіть нова пильна гарнітура. Також шина та зірка швидко зношуються при недостатньому натягу ланцюга. Але, якщо дотримуватись всіх правил і стежити за станом компонентів, термін служби шини можна розтягнути на весь термін служби пилки.
Працювати можна, але важливо дотримуватись умов зберігання.
Бензиновий та інший інструмент важливо зберігати в сухому приміщенні, що найкраще опалюється. Також важливо пам'ятати, що перед тривалим зберіганням потрібно зливати технічні рідини, а перед початком сезону заливати нові. Але, якщо ви плануєте працювати в зимовий час, то запасіться терпінням — доведеться довше прогрівати двигун, а паливну суміш зберігати в теплому місці і заливати прямо перед початком роботи.
Також не нехтуйте заміною мастила ланцюга — в зимовий час звичайне трансмісійне масло сильно густіє і погано змащуватиме шину. Так що використовуйте спеціальне «зимове» масло або розбавляйте дизельним паливом, що є.
Ще корисне: