Кутова шліфувальна машина призначена для виконання різних робіт по металу, але також непогано справляється з деревом та іншими матеріалами в залежності від обладнання. За допомогою «болгарки» можна не лише різати, а й зачищати, шліфувати та заточувати… Словом, це ще один універсальний інструмент в арсеналі після шуруповерта.
Тож раптовий вихід УШМ з ладу явно не потішить будь-якого майстра. А трапляються поломки, на жаль, нерідко, бо найчастіше на болгарку лягає велике навантаження. На щастя деякі проблеми можна виправити самостійно. Нижче ділимося рекомендаціями, які допоможуть з'ясувати причину поломки та, можливо, відремонтувати інструмент без допомоги сервісного центру. Також розповімо, як перевірити болгарку мультиметром.
Під час роботи з електрикою дотримуйтесь заходів безпеки. Якщо не впевнені у своїх діях, краще довірте діагностику інструмента фахівцю.
Перший крок при діагностиці електроніки, що не працює, — перевірка кабелю живлення та вилки. Дуже часто несправність полягає у пошкодженому дроті. Зазвичай він перетирається у місці входу в корпус УШМ або випадково ушкоджується під час роботи диском. Огляньте кабель на наявність перегинів, зламів та пошкоджень. Також переконайтеся в цілісності контактів вилки та відсутності окиснення.
Можливо, проблема криється у клавіші, яка керує двигуном. Перевірити кнопку можна за допомогою мультиметра. Переключіть вимірювальний прилад у режим продзвону контактів і прикладіть щупи до виводів кнопки. Клацніть тумблером — якщо кнопка справна, в одному з положень мультиметр подасть звуковий сигнал. Це означає, що кнопка гаразд.
Якщо контакти не замикаються або не розмикаються, варто знайти новий перемикач або спробувати відновити цей перемикач. Можна спробувати розібрати кнопку та очистити контакти від бруду та окислень. Можливо, вона просто заїдає через стружки, що потрапила туди.
Більшість електроінструменту все ще працює на щіткових двигунах. Це мотори, в яких напруга на якір подається через вугільні щітки — пружні контакти з графіту. Згодом вони стираються і вимагають заміни, тому їх знос цілком можна назвати ще однією можливою несправністю болгарки.
Як правило, щітки вимагають заміни, якщо стали коротшими 5 мм — у такому разі вони не забезпечують нормальний рівень напруги і навіть можуть заклинювати якір. Купити нові можна у магазині електроінструменту чи в інтернеті.
Деякі електричні інструменти оснащуються конденсаторами, які згладжують пускові струми та оберігають обмотку двигуна. Якщо болгарка не вмикається або вмикається і вимикається за кілька секунд, можливо, пусковий конденсатор вийшов з ладу. Його можна замінити на новий, підібравши точною такою ж чи аналогічною за номіналом.
Перевірити конденсатор можна за допомогою спеціального приладу, який вимірює ємність. Також підійде мультиметр: як мінімум у режимі виміру опору ви можете перевірити, чи немає всередині короткого замикання чи урвища. із підтримкою відповідного режиму. Перед перевіркою не забудьте розрядити компонент, закоротивши його висновки через опір.
Якщо зі щітками та конденсаторами все гаразд, а болгарка все одно не працює, можливо, проблема ховається глибше. Наприклад, причиною несправності може бути пошкоджена обмотка. Її також можна перевірити мультиметром. Але перед тим як перевірити обмотку болгарки, необхідно переконатися у відсутності забруднень у колекторі двигуна. Також потрібно перевірити, чи не заклинило ротор – для цього просто прокрутіть його за вал. Якщо він прокручується без суттєвого зусилля, то все гаразд.
Після огляду можна перейти до перевірки електричної частини двигуна. Для цього знадобиться мультиметр – переключіть його в режим вимірювання опору в межах 200 Ом.
Встановіть щупи приладу на ламелі – мідні контактні майданчики, які стикаються зі щітками. Таким чином, необхідно «продзвонити» всі контакти поспіль — різниця опорів між ними не повинна перевищувати 0,1 Ом. Якщо показання відрізняються, мабуть, з обмоткою щось негаразд. Якщо мультиметр показує одиницю чи нуль, це говорить про можливий обрив ланцюга.
Вимагати ремонту може не лише електрична частина УШМ, а й механічна. Так як болгарка зазнає постійних навантажень, у тому числі ударних, під час роботи активно зношуються підшипники та редуктор.
Іноді підвищений шум може виникати через відсутність мастила в механічній частині. Можна видалити залишки старого мастила та додати нове. Проблему із заклинюванням це, звичайно, не вирішить, але шум та скрип може виправити.
Якщо після всіх перевірок проблема не вирішилася, можливо інструменту потрібна професійна діагностика в сервісному центрі. Буває й таке, що техніка не підлягає ремонту – у такому разі приготуйтеся до покупки нового обладнання.
Ще корисне: