По суті, мотоблок це мініатюрний трактор, який механічно влаштований так само, як і «велика» техніка. Тому, на відміну від мотокоси, бензопили або навіть газонокосарки, мотоблок має не тільки двигун, але ще й інші вузли, які також потребують обслуговування. Зазвичай це коробка та редуктор, а іноді ще й диференціал, який відповідає за блокування приводу.
У кожному з цих механізмів є мастило, причому скрізь різне — в коробці і редукторі використовується спеціальне трансмісійне масло, а в двигуні — моторне. У кожного лубриканта є власні властивості та характеристики. Однак важливо розуміти не тільки яку олію лити в мотоблок, але також розібратися, в який вузол його заливатимуть. Від цього залежатиме те, яку олію краще купити для мотоблоку.
Мотоблоки здебільшого оснащуються чотиритактними двигунами, які, на відміну від двотактних, працюють не на суміші палива та олії, а на чистому бензині. Змащуються такі двигуни олією, яка заливається в окрему систему мастила.
Тому для ДВС мотоблока підходить тільки та олія, яка розрахована на використання у чотиритактних моторах. Наприклад, це може бути будь-яке автомобільне масло, яке відповідає особливим допускам або вимогам API. Насамперед рекомендується дивитися на наявність наступних маркувань: SF, SG, SH та SAE. Також не можна ігнорувати показник в'язкості олії — зазвичай у двигун мотоблока заливають 10W30 або 10W40, рідше — 15W30 або 15W40.
У бензинових і дизельних моторів немає важливих відмінностей у вимогах до олії. Тому сюди теж можна заливати синтетичну або напівсинтетичну моторну олію з в'язкістю 10w40 або 10w30. Однак важливо додатково орієнтуватися на класи API — CA підходить для малих навантажень, СВ використовується для мастила в середніх навантаженнях, а CC найкраще показуватиме себе при високих навантаженнях.
При цьому тип олії не менш важливий це може бути як синтетика, так і напівсинтетика. Деякі навіть заливають мінеральну олію, але в такому разі інтервал заміни мастила необхідно значно скорочувати. А ще його не можна використовувати у зимовий час. Мінеральне масло має не таку стабільну в'язкість, як синтетичне, та й загалом поступається за всіма характеристиками. Так що, якщо ви збираєтеся працювати мотоблоком та взимку, то краще зупинити свій вибір на синтетичній олії.
До речі, нещодавно ми розповідали про те, для чого в мотоблок потрібно заливати олію, як це зробити, а також як перевірити рівень та замінити мастило.
При заміні олії важливо дотримуватись рекомендацій заводу — наприклад, потрібно заливати рівно стільки рідини, скільки зазначено в інструкції до мотоблоку. В іншому випадку техніка може вийти з ладу — надлишки олії зазвичай ведуть до поломки сальників, а недолік є причиною олійного голодування та прискореного зносу механізмів.
За передачу крутного моменту двигуна на колеса відповідають коробка передач та редуктор. Ці вузли складаються з безлічі шестерень і валів, які приймають він під час роботи величезні навантаження. Щоб знизити ступінь зношування, сюди також заливають олію. Але звичайне моторне сюди не підходить — тут використовується спеціальна трансмісійна олія.
Для різних моделей мотоблоків виробники можуть рекомендувати різні типи олій. В основному це так звана «мінералка» — густа олія на зразок ТАД-17І або ТАП-15В. Однак перед заміною варто ознайомитися з характеристиками техніки та з'ясувати з офіційних документів, яка олія краща для мотоблоку.
Наприклад, деякі заводи рекомендують лити мастильні матеріали з допусками SAE90 та API GI-2, а також GL4, GL5, 80W90, 85W90, ISO 320.
У будь-якому випадку це має бути якісна олія від перевіреного бренду і, бажано, з хорошими відгуками та багатою експлуатаційною історією.
У коробку передач мотоблока заливається трансмісійна олія з в'язкістю 75W90 та 75W80, а також 80W85, 80W90 і навіть 85W90. Тут також важливо стежити за обсягом рідини, що заливається, так як надлишки масла можуть вивести техніку з ладу.
Не забувайте, що крім двигуна та редуктора з коробкою передач мотоблок має й інші вузли, які вимагають постійного обслуговування. Це різні втулки, підшипники, лаштунки, тросики, а також гальмівна система, якщо в комплекті є причіп. Також мастило може знадобитися для різних насадок — наприклад, для снігоприбиральної насадки або «мітли».
Як правило, для обслуговування цих деталей буде достатньо літолу або типу ШРУС для високонавантажених підшипників, а також спеціальної мастила для садової техніки. Вона універсальна та підійде не тільки для мотоблоків, але й для бензопил, тримерів та іншого інструменту.
Ще корисне: