Двотактні та чотиритактні мотокоси — у чому між ними різниця і який тример краще?
Техніка

Двотактні та чотиритактні мотокоси — у чому між ними різниця і який тример краще?

У ланцюгових пилках, мотоблоках та триммерах використовуються різні агрегати. Це можуть бути електричні, що працюють від мережі, так і акумуляторні двигуни, а можуть бути і бензинові ДВС. Останні поділяються на два типи — двотактні (2T) та чотиритактні (4T). Що це означає? Давайте розумітися.

Бензинові двигуни внутрішнього згоряння функціонують за принципом перетворення хімічної енергії на механічну. Це досягається завдяки потужному та швидкому згорянню паливної суміші в циліндрах. Зайнявшись, вона сильно розширюється, створюючи величезну силу, яка штовхає поршень. Потім згоріла суміш виводиться з циліндрів у вигляді вихлопних газів. Цей процес повторюється циклічно і ділиться на такти — рухи поршня вгору чи вниз.

У чотиритактних двигунах для завершення одного циклу згоряння необхідно, відповідно, чотири такти — впуск, стиснення, робочий хід, випуск.

Під час першого такту відбувається впуск — поршень прямує з верхньої точки в нижню, тоді як відкривається впускний клапан і подає в циліндр паливну суміш. Потім клапан закривається, а поршень починає рухатися вгору і стискає паливну суміш. Як тільки він досягає верхньої точки, система запалювання видає іскру та підпалює стислу суміш. В результаті виникає вибух, який знову штовхає поршень донизу і змушує його здійснювати зворотно-поступальний рух коленвала. Коли поршень досягає нижньої точки, відкривається випускний клапан і провітрює циліндр. Потім цикл повторюється. Таким чином, для його завершення поршню потрібно зробити чотири рухи, а колінвалу — два.

У двотактних двигунах Для завершення одного циклу потрібно всього два такти — стиск і робочий хід. При цьому замість клапанів тут використовуються продувні та випускні вікна.

Двотактні та чотиритактні мотокоси — у чому між ними різниця і який тример краще?

Під час першого такту поршень, рухаючись знизу вгору, по черзі перекриває їх, змушуючи циліндр наповнюватися свіжою сумішшю або позбавлятися вихлопних газів. Спочатку він перекриває продувне вікно (впуск), потім випускне, стискаючи суміш у верхній точці. Після загоряння паливо штовхає поршень вниз, а в цей час циліндр поповнюється свіжою сумішшю палива, яка сприяє продувці камери згоряння від вихлопів. Таким чином, для завершення циклу потрібно всього два рухи поршня, а коленвалу — один.

Ці особливості роботи бензинових двигунів двох типів безпосередньо впливають з їхньої характеристики.

Потужність. Двотактні двигуни потужніші за чотиритактні в перерахунку на об'єм. Теоретично, якщо взяти два однакових мотора з погляду об'єму, двотактний має бути вдвічі продуктивніше. Все тому, що для здійснення циклу йому потрібно зробити вдвічі менше рухів. Втім, на практиці різниця виявляється не такою великою, хоча все одно суттєвою — два такти виявляються приблизно в 1,8 раза потужнішими.

Витрати палива. У цьому сенсі чотиритактні двигуни виграють у двотактних завдяки більш раціональній конструкції та складній системі вихлопу. Тут бензин згоряє практично повністю, а паливна суміш практично не потрапляє у вихлоп. Чого не скажеш про двотактну систему, в якій разом із вихлопними газами відлітає «в трубу» та частина свіжого бензину. Звідси підвищена витрата — у 2T він приблизно на 40% більше, ніж у 4T.

Принцип змащування. Чотирьохтактний двигун працює на паливній суміші, що складається з бензину та повітря. Зазвичай пропорція становить 1:15, що означає одну частину бензину та 15 частин повітря. У двотактних двигунах до цієї суміші доводиться додавати і деяку частину олії, яка виконуватиме роль мастила внутрішніх компонентів. У чотиритактних ДВС для цього олія заливається окремо в картер. Відповідно, якість змащування деталей, що рухаються у 4T на порядок краще, а значить і термін служби буде теж вище.

Вартість виготовлення та обслуговування. Двотактні двигуни мають спрощену конструкцію, тому виявляються дешевшими у виготовленні та простіше в обслуговуванні. При цьому чотиритактні ДВС мають більше робочих вузлів, а тому виходять дорожчими та вимогливішими до якості обслуговування.

Насправді, не можна назвати однозначно найкращим жоден із цих двох типів двигунів, тому що у кожного є свої переваги та недоліки. Так що при покупці мотокоси або іншого бензинового інструменту доведеться шукати компроміс і вибирати такий ДВЗ, який підходить найбільше для ваших завдань. Щоб було простіше розібратися, ділимося шпаргалкою, де коротко описані плюси і мінуси обох типів.

Двотактні та чотиритактні мотокоси — у чому між ними різниця і який тример краще?

Переваги двотактних двигунів:

  • невисока вартість — інструмент коштує дешевше;
  • можливість використовувати змащення будь-якої якості — можна не витрачатися на олії іменитих брендів;
  • компактність — двигун невеликий і відносно легкий, так що під час роботи руки втомлюватимуться не так швидко;
  • проста конструкція — нульова необхідність в обслуговуванні.

Недоліки двотактних двигунів:

  • знижений ресурс — відсутність олії у двигуні позначається на його моторесурсі;
  • нагрівання — через особливості роботи двигун швидко нагрівається і вимагає частих «перепочинків»
  • підвищений шум — двигун працює голосніше і має підвищену вібрацію;
  • не можна просто залити бензин — двигуну потрібна суміш із бензину та олії, тому перед кожною заправкою доведеться змішувати компоненти у спеціальній ємності.
Двотактні та чотиритактні мотокоси — у чому між ними різниця і який тример краще?

Переваги чотиритактних двигунів:

  • підвищений ресурс — деталі менше зношуються, оскільки рясно змащуються олією;
  • низька витрата палива — економія може досягати 50%;
  • тиха робота — двигун працює тихіше і м'якше;
  • не потрібно додавати масло в бензин — ДВЗ працює на чистому бензині, що спрощує його експлуатацію та суттєво знижує кількість шкідливих викидів.

Недоліки чотиритактних двигунів:

  • складна конструкція — двигун має додаткові механічні компоненти, що ускладнюють його конструкцію;
  • велика вага — наявність просунутої системи газорозподілу (клапанів) є причиною збільшеної ваги;
  • висока вартість — двигун складніше виготовити, тому він коштує дорожче;
  • вимогливість до обслуговування — необхідно періодично змінювати масло, а також використовувати тільки якісні матеріали.

Бензиновий триммер потрібно вибирати виходячи із завдань, для яких він використовуватиметься. Це може бути малопотужна модель для покосу лужка біля будинку або потужний агрегат, який постійно зайнятий видаленням трави і бур'янів на ділянці в кілька соток.

Якщо вам потрібна мотокоса, яка буде використовуватися всього кілька разів на сезон, то не варто гнатися за технологіями і ускладнювати собі життя обслуговуванням чотиритактних моделей. Найчастіше для домашніх цілей вистачає навіть найпростіших і недорогих моделей на кшталт Patriot PT553.

Але якщо триммер вибирається для частої роботи на великих площах, то, можливо, доцільніше буде зробити вибір на користь чотиритактного інструменту. Він довше прослужить без ремонту, менш гарячий та економить паливо — з ним буде зручніше у польових умовах.

Ще цікаве:

Схожі повідомлення

Залишити коментар

* Використовуючи цю форму, ви погоджуєтеся на зберігання та обробку ваших даних на цьому веб-сайті.